کارآفرینی خانگی

در تعریف علمی، کارآفرینی فرایند خلق چیز جدید با ارزش، از طریق اختصاص زمان و تلاش مورد نیاز، در نظر گرفتن ریسک های مالی، روانی و اجتماعی همراه، رسیدن به پاداشهای منتج پولی و رضایت فردی و استقلال می باشد. یا به عبارتی دیگر، کارآفرین را کسی می دانند که متعهد می شود مخاطره‌های یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی، اداره و تقبل نماید.
به نظر می رسد این تعریف، به خوبی کارآفرین و کارآفرینی را معرفی کرده است، شاید بد نباشد بین سرمایه گذاری و کارآفرینی تفاوت قائل شویم نه آن طور که مرسوم است، صرفاً مدیران شرکتهای چند میلیاردی را کارآفرین معرفی کنیم و این ذهنیت ایجاد شود که کارآفرینی لزوماً نیازمند سرمایه گذاری چند میلیاردی است!

کارآفرینی خانگی، کارآفرینی در خانه، کار در خانه، کار در منزل، راه اندازی شغل خانگی و …؛ هرچه که بنامیم، نقشی حیاتی در اقتصاد خانواده‌ها و کشورها بازی می‌کند.

امروزه قدرت اقتصادی کشورها دیگر در گرو شرکتهای بزرگ نیست، بلکه متکی به قدرت SMEها (Small and Medium-sized Enterprise یا کسب و کارهای کوچک و متوسط) است. در کشورهای مترقی و پیشرفته جایگاه کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار بسیار ارزشمند است، تا جایی اخیراً آقای ماکرون رئیس جمهور فرانسه امکان اقامت برای کارآفرینان و صاحبان استارتاپ‌ها را فراهم کرد. این نشان از تغییر ارزش‌ها و اهمیت کارآفرینی و راه اندازی کسب و کارهای کوچک و متوسط در اقتصاد سرمایه‌داری در کشوری را می‌دهد که خود از بنیانگذاران تجارت‌های بزرگ مقیاس بوده است (از آغاز انقلاب صنعتی تا به امروز).

در این میان، اهمیت کار در منزل در قالب مشاغل خانگی به علت مزایای فراوانی که دارد بیشتر از سایر فعالیت‌ها به نظر می‌رسد. بعنوان مثال:

  • در کشور آمریکا بیش از ۳۸ میلیون شغل خانگی وجود دارند که کارآفرینان در منزل کار می کنند.
  • هر ۱۲ ثانیه یک شغل خانگی جدید اضافه می شود.
  • آمار موفقیت مشاغل خانگی در آمریکا در سه سال اول فعالیت‌شان، ۷۰% است در حالی که برای کارآفرینی به شیوه‌های معمول، ۳۰% می‌باشد.
  • مشاغل خانگی به تنهایی سالانه بیش از ۴۲۷ میلیارد دلار درآمد تولید می کنند! (مقایسه کنید با درآمد کل دولت از فروش نفت و تمام سرفصل‌های درآمدی دیگر).

در این میان تفاوت ما با کشورهای دیگر این است که آنها زودتر از ما به فکر ساماندهی و حمایت و مدیریت مشاغل خانگی افتادند ولی در ایران عملا از سال ۱۳۸۹ قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی به تصویب رسید. در حال حاضر ۴۰۷ شغل خانگی به عنوان رشته‌های شغلی دارای مجوز از تایید و تصویب ستاد ساماندهی مشاغل خانگی به طور رسمی اعلام شدند.

در روند غالب دنیا، دولت ها از کسب و کارهای جدید متمرکز بر فضای مجازی حمایت می‌کنند، اما با نگاهی به لیست مشاغل خانگی مورد حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌بینیم که اکثر این مشاغل شامل نمدمالی، ملیله سازی‌، شال بافی، قالی بافی و مواردی این چنین است. البته که این مشاغل در جای خود ارزشمند هستند اما آیا توانایی ایجاد تحول اقتصادی را دارند؟

در ادامه، برخی کسب و کار کوچک خانگی را که می تواند گزینه های نابی برای شروع فعالیت کارآفرینان باشد را معرفی می‌کنیم. سرمایه و مسائل مالی از مهمترین موانع پیش روی کارآفرینان است، افرادی که توانایی اجاره یا خرید محل کار را ندارند، استخدام نیروی انسانی برای آنها موثر نیست و تنها چیزی که در اختیار دارند، زمان فراوان و احتمالاً مهارت و دانش است. این کسب و کارها دقیقاً برای شما است!

۱. از منزل منشی دیگران باشید

بسیاری از شرکتها توانایی تجهیز دفتر خود برای نیروی کار فروان برای انجام کارهای روزمره را ندارند و این اصلاً چیز عجیبی نیست. اگر شما می توانید، از منزل برخی کارها نظیر ورود داده ها، تایپ، پاسخ به تلفن، فروش تلفنی و … را انجام دهید، این فرصت را از دست ندهید. امروز در دنیا بسیاری از افراد در حال کسب درآمد از این روش هستند، در کشورهایی مثل هند این یک کسب و کار در سطح بین المللی است تا جایی که برخی شرکتهای آمریکایی امور مربوط به پاسخ گویی تلفنی خود را در بسیاری از ساعات شبانه روز به افرادی در هند برونسپاری کرده اند. بد نیست بدانید در ایران نیز چنین کارهایی شکل گرفته و رو به رشد است.

۲. مشاور باشید!

اگر متخصص هستید و جداً شایسته هستید، این گزینه متعلق به شماست. بسیاری از افراد تحصیل کرده با تکمیل رزومه های خود موفق به پیدا کردن کار تمام وقت نمی شوند. اما اگر واقعاً تخصصی دارید، می توانید به عنوان مشاور در چند شرکت حضور داشته باشید ! البته ماهیت کار پروژه ای خواهد بود. برای شروع نیاز به سرمایه گذاری آن چنانی نیست، در سمینارها کارتهای ویزیت خود را به دیگران بدهید و از همه مهمتر، سایت خود را به سادگی راه اندازی کنید و خود را به دنیا معرفی کنید.

۳. برای فروشگاههای اینترنتی بزرگ بازاریابی کنید

تبلیغات و بازاریابی، بخش عمده‌ای از هزینه‌های شرکت‌ها و فروشگاههای سنتی و اینترنتی را به خود اختصاص داده است. بد نیست بدانید در امریکا افرادی هستند که از طریق فروش اجناس بدون استفاده در انبارها از طریق شبکه ی Ebay کسب درآمد می کنند.

۴. صنایع دستی درست کنید

البته این اصلاً پیشنهاد جدیدی نیست و برخلاف مورد قبلی در ایران قابل انجام است و بهتر بگویم سالهاست که عده ای بسیاری با تولید صنایع دستی و لوازم کوچک تزیینی امرار معاش می کنند. البته برای این کار باید ذوق و استعداد باشید. هر چند کار صنایع دستی چندان ایده ی نوینی نیست، اما با ابتکارهای کوچکی می توان آن را تبدیل به یک کسب و کار کاملاً سوداور کرد. از شروع کار هراس نداشته باشید.

۵. در منزل، مدیر فروش دیگران باشید

شرکتهایی که حاضر هستند در ازای فروش محصولاتشان به شما حاشیه سود مناسبی بدهند کم نیستند ! این موضوع منحصر به فروش کالاهای مصرفی نمی شود (شاید برای کالاهای مصرفی در ایران کم و بیش این کار رایج باشد) شما می توانید حتی برای فروش محصولات صنعتی نیز کارهای فروش یک کارخانه را انجام دهید!

۶. خدمات آموزشی

تعداد افراد شاغل در این زمینه بسیار زیاد هستند، فارغ التحصیلانی رشته های مختلف به دانش آموزشان دبیرستانی تدریس می کنند یا در آموزش موسیقی و هنر فعال هستند! شما هم می توانید یکی از این افراد باشید!

۷. خدمات به کهنسالان

یک کسب و کار بسیار داغ در اروپا و امریکا است! افزایش امید به زندگی در جوامع امروز در کنار درآمدهای بازنشستگی یک تمایل ویژه و تقاضای بالا بین کهنسالان برای دریافت خدمات نگهداری و مراقبت ایجاد کرده است. البته اینجا منظور فقط پرستاری نیست، کهنسالان تمایل دارند برای انجام بسیاری از امور غیر شخصی نیز از خدمات شما استفاده کنند.
نگاهی به نمودارهای جمعیت شناسی در ایران نشان می دهد که جامعه ایرانی در حال حرکت به سمت افزایش محسوس در میانگین سنی است و جمعیت ۲۵ تا ۳۵ ساله ایرانی که امروز پرجمعیت ترین بخش جامعۀ ماست (دهه شصتی ها) به زودی پیر خواهند شد و بدون تردید ارائه خدمات به کهنسالان به یکی از حوزه های درآمدزا در ایران تبدیل خواهد شد. از این روی شاید توجه به این کسب وکارها به عنوان یکی از فرصتهای کارآفرینی با سرمایه اندک، مهم باشد.

۸. طراح وب و اپلیکشن

اگر شما عاشق کامپیوتر هستید، کمی استعداد طراحی دارید، طراح سایت و اپلیکیشن مناسب شماست. طراح سایت و اپلیکیشن از مهارت های فنی خود برای ایجاد و طراحی وب سایت ها و اپلیکیشن ها استفاده می کند.
معمولا فارغ التحصیلان برخی از رشته های مرتبط مثل گرافیک رایانه ای و برخی رشته های دیگر هنری نیز می توانند به این کار وارد شوند. ولی شما حتما به داشتن مدرک دانشگاهی مرتبط نیازی ندارید. می توانید دوره های آموزشی طراحی وب را در آموزشگاه های آزاد بگذرانید. درصد قابل توجهی از طراحان، از روی علاقه مفرط به این کار به تنهایی و با استفاده از کتاب ها و نرم افزارهای آموزشی و حتی وب سایت های اینترنتی نسبت به یادگیری طراحی وب و اپلیکیشن اقدام می کنند.
شما برای موفقیت در این شغل باید خلاقیت و مهارت فنی خود را به اشکال مختلف به دیگران، مدیران شرکت های طراحی وب و به خصوص مشتریان ثابت کنید.

من علی قوامی هستم، مدرس دانشگاه، مشاور تجاری و تحلیلگر بازار و دانش‌آموخته مدارج دانشگاهی «دکترای تخصصی کارآفرینی» و «کارشناسی ارشد آمار». قصد دارم در این وبسایت، مطالب کاربردی و مفیدی را که حاصل سالها تجربه و کسب دانشم از راه اندازی چندین استارتاپ و مشاوره به بیش از 30,000 کارآفرین و فعال اقتصادی در ایران، ترکیه، مالزی، کانادا، انگلیس و استرالیا و همچنین عضویت در: «انجمن AMA بازاریابی آمریکا»، «انجمن تجارت الکترونیک ایران»، «مجمع متخصصین ایران» و «انجمن آمار ایران» می‌باشد را با شما عزیزان به اشتراک بگذارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *