آیا شما “بازاریابی چابک ” را در لیست کارهایتان برای سال های آینده دارید؟ اگر نه برای ایجاد آن عجله کنید: براساس پژوهشی که در سال ۲۰۱۶ توسطWorkfront  و MarketingProfs انجام شد، ۴۱ درصد بازاریابان این طرح را قبلا ایجاد کرده و یا قصد دارند آن را در چند سال آینده به کار برند. Workfront بازاریابی چابک را چنین تعریف کرده است:

“رویکرد بازاریابی تاکتیکی که در آن تیم ها بر تلاش های جمعی در پروژه  های بسیار مهم تمرکز دارند و این پروژه ها به صورت جمعی تکمیل می شوند و سپس تاثیر آنها اندازه گیری شده و بهبود تدریجی و دائمی در طول زمان به وجود می آید. ”

این فرایند برای قابلیت تکرار، آزمودن و یادگیری سریع طراحی شد و قابلیت تغییر دوره سریع را دارد. در چارچوب بازاریابی چابک ، تصمیمات براساس داده ها و نتایج اخذ می شوند نه برحسب نظرات و عرف.

Roy Huhta، رئیس ارشد تولید رسانه های دیجیتال و عامل بازاریاب در گروه West Cary Group گفت:

اتخاذ اصول  و رویکردهای چابکی  در بازاریابی تان “سرمایه گذاری کردن بر اساس ارزشی است که از طریق صنعت تحویل نرم افزاری تثبیت شده و با نیازهای بازاریابان همبستگی نزدیکی دارد “. “ایجاد شالوده این رویکرد اطمینان می دهد که شما دائما در حال به حداکثر رسانی و بهینه سازی سرمایه گذاری بازاریابی هستید.”

دلایل اتخاذ رویکرد بازایابی چابک در سال های آینده
۱٫ آسوده تر می توانید در بازار بمانید:
اگر بازار و رقبایتان بر اساس سیکل برنامه ریزی ۴ ماهه تغییر کنند خیلی خوب است ولی چگونگی این کارها معلوم نیست و بازاریابان این را می دانند. در واقع، در پژوهش اخیری که راجع به بازاریابی چابک  و توسط ارائه دهنده نرم افزار مدیریت پروژه یعنی وایک انجام شده، ۲۶ درصد بازاریابان گفته اند ماندن در بازار با تغییرات و پویایی های بازار و رقبا یکی از بزرگترین چالش های مورد بحث است. شرکت هایی که رویکرد بازاریابی چابک را اتخاذ می کنند، دریافته اند که با این کار می توانند تغییر سریع داشته باشند. با استفاده از بازاریابی چابک، افق برنامه ریزی  به جای چند ماه یا چند سال به چند هفته کاهش می یابد. بازاریابان چابک به جای ایجاد برنامه های سخت که تغییرشان

دشوار باشد،نقشه های جاده ای منعطفی از پروژه ها و آزمون ها ارائه می دهند.پروژه ها توسط تیم به وظایف کوچکتر شکسته شده و اولویت بندی می شوند. تیم، مکررا جلسات را برای اولویت بندی مجدد کار براساس تغییر شرایط بازار یا دانش جدید به دست آمده سرکشی می کنند.

Ken Wincko  معاون ارشد بازاریابی رئیس جمهور درCision  و PR Newswire “جاذبه بازاریابی چابک این است که می تواند جهت گیری استراتژی مان را با سرعت بالایی مجددا تنظیم کند، دوباره بر آن تمرکز کرده و دوباره محاسبه کند بر عکس روش سنتی که بازبینی ۶ ماهه یا یکساله در مورد کارهایی که انجام شده و انهایی که نشده، دارد “. ” ما استراتژی مان را هر هفته بر اساس تجزیه تحلیل هایمان جهت بهبود محتوا و بازدهی کانال تغییر می دهیم “. Jason Weamer ، بنیانگذار گروه هویت مجازی عامل دیجیتال معتقد بود که بازاریابی چابک ریسک ایجاد شدن موضوعات کمی بزرگ را کاهش می دهد.

“قابلیت آزمودن و تکرار باعث کاهش نیاز به سرمایه گذاری سنگین در یک ایده خاص یا کمپین همه تخم مرغ هایتان را در یک سبد قرار نمی دهید و در سبدهای مختلف آنها را می گذارید، می شود و درس های با ارزشی در طول راه  فرا می گیرید”.

۲٫ قلمرو کارتان را بهتر می شناسید و بهتر اولویت بندی می کنید:
وقتی پروژه به کارهای کوچکتر شکسته می شود، و ارزیابی های مکرر در مورد انچه انجام می گیرد و آنچه تغییر می کند، صورت می گیرد، تیم بازاریابی چابک می تواند کارش را بر اساس اطلاعات جدید اولویت بندی مجدد کند. این رویکرد همچنین چالش های کمتری برای مدیریت درخواست های کاری فوری ایجاد می کند. این تنها بخشی از فرایند اولویت بندی منظم است.

Olga Noha رئیس بازاریابی نرم افزار ارائه دهنده bpm آنلاین  CRM گفت:”چابک بودن در بازاریابی به ما کمک می کند تا برنامه بهتری داشته باشیم و بهتر اولویت بندی کنیم. و نیز به ما در هماهنگ سازی تازه ترین اطلاعات بین اعضای تیم و شناسایی موانع قبل از تبدیل شدن به مسائل اساسی به ما کمک می کند.” . “تیم می تواند اولویت ها و حوزه کاری که کل هفته  برنامه ریزی و اولویت بندی شده را درک کند  و همچنین چابک بودن به کاراتر بودن و داشتن تمرکز بیشتر تیم کمک می کند. ” حوزه بندی پروژه و ارتباطات همچنین در محیطی که تیم نقشه برداری و بازبینی را انجام می دهد، آسان تر می شود. Mozilla CMO Jascha Kaykas-Wolff نویسنده “رشد سریع: چگونه رویکردهای جدید چابکی  می توانند بازاریابی و

نوآوری بیانیه های قبلی کسب و کار را تغییر دهند ” گفته : رویکرد چابکی به بهبود دو چالش ارتباطاتی بسیار متفاوت که تقریبا در بازاریابی هر سازمان وجود دارد کمک می کند: ما به وضوح اولویت هایمان را به اشتراک نمی گذاریم و برآورد نمی کنیم چقدر زمان برای انجام مطلوب یک وظیفه خاص نیاز است.”سیستم چابک که ریشه در تولید و مهندسی دارد برای تسهیل اولویت های مشترک میان تیم و سهامداران ایجاد شده و به بازاریابان در تخمین زمان مورد نیاز برای تکمیل هر پروژه کمک می کند.”

۳٫ تیم شما خشنودتر خواهد بود:
براساس گزارش سرویس تحلیل بازنگری کسب و کار هاروارد، رویکرد یک سیستم چابک  می تواند تا ۲۰ درصد رضایت کارمندان را افزایش دهد؛ بازاریابی چابک نیز این چنین است. در واقع، پژوهش رایک دریافت که پذیرندگان بازاریابی چابک ، رضایت بسیار زیادی از کار نسبت به کارهای غیر چابک دارند. بازاریابی چابک نه تنها مدیریت کار را بهبود می بخشد و همکاری را زیادتر می کند بلکه  فرصت های زیادی برای نظارت بر “برندگان” ایجاد می کند.Weamer می گوید:

”کارمندان از اینکه کارها به سرعت انجام شوند و اقدامات دیده شوند، لذت می برند و این در حالی است که پروژه های طولانی که دائما در حال انجام اند این لذت بخشی را ندارند ”

من علی قوامی هستم، مدرس دانشگاه، مشاور تجاری و تحلیلگر بازار و دانش‌آموخته مدارج دانشگاهی «دکترای تخصصی کارآفرینی» و «کارشناسی ارشد آمار». قصد دارم در این وبسایت، مطالب کاربردی و مفیدی را که حاصل سالها تجربه و کسب دانشم از راه اندازی چندین استارتاپ و مشاوره به بیش از 30,000 کارآفرین و فعال اقتصادی در ایران، ترکیه، مالزی، کانادا، انگلیس و استرالیا و همچنین عضویت در: «انجمن AMA بازاریابی آمریکا»، «انجمن تجارت الکترونیک ایران»، «مجمع متخصصین ایران» و «انجمن آمار ایران» می‌باشد را با شما عزیزان به اشتراک بگذارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *