برای این که شرکت یا استارتاپ شما روی پلتفرم های گوناگون، برندسازی دیجیتالی استوار و منسجمی داشته باشد، ارتباط با مشتریان، سادگی یافتن شما در فضای آنلاین، و ایجاد اعتبار بسیار مهم است. اما خلق و ایجاد چنین برندی می تواند بسیار گران قیمت باشد. اگر منابعی که در اختیار دارید محدود باشند، مخصوصا در شرایطی که کار خود را تازه شروع کرده باشید، فرایند فوق می تواند منحصرا تهدیدآمیز و چالش برانگیز باشد.

Juntae DeLane، بنیانگذار موسسه دیجیتال برندینگ می گوید:

هر شرکتی می تواند صرف نظر از میزان بودجه ای که در اختیار دارد، برندسازی دیجیتال خود را آغاز کند. DBI یا همان موسسه برندینگ دیجیتال، به افراد و سازمان ها کمک می کند تا هویت دیجیتالی، رویت پذیری و اعتبار خود را بالا ببرند.

جونتای، برخی از بهترین و موثرترین ترفندهای خود را برای کارآفرینان، صاحبان کسب و کار های کوچک، فری لنسرها و هرکس که می خواهد بدون صرف هزینه زیاد، برندسازی دیجیتال معتبری برای خود ایجاد کند، به اشتراک گذاشته است.

رازهای برندسازی دیجیتال
۱- یک شریک برای تولید محتوا پیدا کنید
کسی که با شما مخاطب و منافع مشترک دارد و مایل است که با شما در بخشی از تولید محتوای شرکت شریک شود را پیدا کنید. محتوای مشترک مد نظر می تواند پست های متنی، اینفوگرافیک یا ویدیو و… باشد. جونتای می گوید: ” با کار کردن در کنار کسی که از قبل پلتفرمی برای این کار داشته، قادر خواهید بود برند و تخصص خود را در برابر مخاطبان آماده قرار داده و پرورش دهید. با افراد همفکر خود در آن زمینه ارتباطات مفیدی برقرار کرده و آن را حفظ کنید.”.

۲- پادکست ها را دریابید
تجدید حیات پادکست و محتوای صوتی در سال های اخیر به آن معناست که مطمعنا در حوزه ی کاری شما نیز پادکست وجود دارد. با تولیدکنندگان پادکست هایی که در حوزه ی فعالیت شما هستند، ارتباط برقرار کنید و برای آنان توضیح دهید که چگونه با دانش و تجربه خود می توانید برای مخاطبانشان ارزش بیافرینید. اگر آنها نیز شما را برای مصاحبه انتخاب کنند، می توانید از این طریق با بسیاری از مشتریان بالقوه ارتباط برقرار کنید و داستان خود را برایشان بگویید. علاوه بر این، گزیده ی مناسبی از تخصص خود را داشته باشید تا به عنوان نمونه به آنان نشان دهید.

۳- بهترین منابع حوزه کاری خود را به کار برید
اگر هنوز بودجه ی لازم برای تولید محتوای اصیل را در اختیار ندارید، می توانید به سراغ معتبر ترین منابع حوزه ی فعالیت خود بروید و محتوای آنان را به اشتراک بگذارید. جونتای می گوید: ” این کار نشان می دهد که اطلاعاتتان در حوزه کاری مورد نظر، به روز است، و هم چنین برای دنبال کنندگان و مخاطبانتان ارزشمند خواهد بود.”
می توانید از Google Alerts برای شناسایی کلمات کلیدی که می خواهید، استفاده کنید و در زمان انتخابتان صرفه جویی کنید و یا اکانت های مرتبط در شبکه های اجتماعی را دنبال کنید تا به سرعت از محتوایی که در زمینه ی تخصصی تان منتشر می شود آگاهی یابید. حتماً منابع مورد استفاده در پست هایتان را تگ کنید؛ چون اگر مخاطبانتان پشت های شما را برای تغییر شکل انتخاب کنند باید به طور کامل برای مخاطبان جدید، منبع افشا شود.

۴- در گفتگوهای مجازی شرکت کنید
حتی اگر شما هنوز بودجه برای شرکت در کنفرانس های صنعت خود را ندارید یا اعتبار کافی برای رفتن به روی صحنه را کسب نکرده اید، می توانید در گفتگو های آنلاینی که درباره ی حوزه کاری شما است، شرکت کنید. جونتای پیشنهاد می کند برای آنکه از دور رویداد های حوزه کاری خود را پیگیری کنید، از هشتگ استفاده کنید، لیستی از افراد تأثیرگذار و سخنرانان شرکت کننده را ایجاد کرده و برای بقیه منتشر کنید، با الهام از موضوعات و سخنرانی های رویداد مورد نظر، تولید محتوا کنید و به صورت زنده در طول کنفرانس پست کنید تا از راه دور شرکت داشته باشید.

۵- محتوای گرافیکی ایجاد کنید
مطمئنا تعداد زیادی از افراد و سازمان ها در صنعت شما وجود دارند که تحقیقاتی انجام می دهند. شما می توانید از اطلاعات حاصل از این تحقیقات برای تولید اینفوگرافیک های قابل اشتراک گذاری و نمودار های گرافیکی که برند شما روی آن ها قرار دارد، استفاده کنید. حتی اگر شما طراح حرفه ای نیستید، ابزار های متعددی وجود دارند که به شما این اجازه را می دهند که فورا بتوانید اینفوگرافیک ها را ایجاد کنید. این محتواهای گرافیکی را می توانید در شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک، توییتر، پینترست یا هر چیز دیگر به اشتراک بگذارید تا توجه کاربران اینترنت را به خود جلب کند و کاربران جدیدی برای وبسایت یا وبلاگ خود به دست آورید.

۶- برای محتوای خود، بارها و بارها هدف گذاری کنید
جونتای می گوید: «وقتی منابعتان محدود باشند، باید از آنچه که در اختیار دارید بیشترین استفاده را ببرید». از هر دارایی دیجیتال خود به هر روشی که امکان آن وجود دارد استفاده کنید: مثلا برای برندسازی دیجیتال می توانید پست وبلاگی خود را تبدیل به اینفوگرافیک کنید، و سپس هر یک از آمار های موجود در آن را به صورت یک پست در توییتر منتشر کنید. مصاحبه ی پادکستی خود را به عنوان یک پست متنی بنویسید و به عنوان یک پست وبلاگی منتشر کنید. هم چنین به صورت نقل قول از صحبت های افراد در پست های شبکه های اجتماعی استفاده کنید. از این که همان محتوا را در چندین لینک بارها در شبکه های اجتماعی مختلف، در روزهای مختلف، و در دفعات مختلف به اشتراک بگذارید، نترسید. این به شما شانس بیشتری برای دیده شدن خواهد داد.

من علی قوامی هستم، مدرس دانشگاه، مشاور تجاری و تحلیلگر بازار و دانش‌آموخته مدارج دانشگاهی «دکترای تخصصی کارآفرینی» و «کارشناسی ارشد آمار». قصد دارم در این وبسایت، مطالب کاربردی و مفیدی را که حاصل سالها تجربه و کسب دانشم از راه اندازی چندین استارتاپ و مشاوره به بیش از 30,000 کارآفرین و فعال اقتصادی در ایران، ترکیه، مالزی، کانادا، انگلیس و استرالیا و همچنین عضویت در: «انجمن AMA بازاریابی آمریکا»، «انجمن تجارت الکترونیک ایران»، «مجمع متخصصین ایران» و «انجمن آمار ایران» می‌باشد را با شما عزیزان به اشتراک بگذارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *