قبل از بررسی اصول دیجیتال برندینگ باید مشخص کنیم که منظور ما از برند چیست؟ برند، معنا و هویت یک نام تجاری است و برندسازی یا برندینگ، معنا بخشیدن به یک نام تجاری است. در واقع، دیجیتال برندینگ مجموعه‌ای از فعالیت‌‌ها در اینترنت و شبکه های مجازی است که به نام تجاری شما هویت داده و جایگاه شما را در بازار نسبت به رقبا مشخص و متمایز می‌‌کند.

اولین مشکلات دیجیتال برندینگ چیست؟
احتمالا در برندسازی زیاد شنیده ایم که در “برندسازی” باید رنگ سازمانی، شعار سازمانی، هویت بصری یکپارچه و … داشت. اما ما قصد داریم یک مرحله پایه‌ای‌تر در برندسازی که معمولا هرگز بیان نمی‌‌شود را بیان کنیم. اگر صاحب کسب و کار باشید و تلاش کرده باشید که برندسازی را در سازمان خود پیاده کنید معمولا بعد از مدتی این فعالیت متوقف یا مدام در حال تغییر است.

به طور مثال، امروز رنگ بندی مشکی و طلایی، رنگ بندی محبوب ماست پس رنگ سازمانی خود را مشکی و طلایی انتخاب می‌‌کنیم اما پس از مدتی، در جایی رنگ‌بندی سبز و آبی به دلمان می‌‌نشیند و رنگ سازمانی خود را به سبز و آبی تغییر می‌‌دهیم. یا امروز شعار سازمانی خود را انتخاب میکنیم، فردا جمله‌ای جذاب‌تر شنیده و شعار خود را تغییر می‌‌دهیم. پس اشتباه کجاست؟ این تغییرات چه دلیلی دارد؟

اصول پایه در دیجیتال برندینگ
تمام این مشکلات یک منشا یکسان دارد. بی‌‌هویتی برند شما، عامل اصلی این مشکلات است. بی‌‌هویتی برند شما باعث شده تا عوامل تشکیل دهنده هویت برند شما در فضای مجازی مثل رنگ سازمانی، هویت بصری یکسان و… متزلزل باشند.
امروزه در برندسازی در فضای مجازی تمام اجزای برند سازی بر مبنای هویت نام تجاری تعریف می‌‌شوند. هویت سازمان شما می‌‌تواند یک سوال، یک هدف، یک جمله یا هر چیز دیگری باشد.  برای درک بهتر این موضوع بهتر است چند شرکت که روی این موضوع خیلی قوی کار کرده‌اند را بررسی کنیم.
::   هویت شرکت داو یک سوال است، اینکه زیبایی واقعی چیست؟ همانطور که مشاهده کردید این شرکت در سری ویدئو‌های تبلیغاتی خود به خوبی روی این موضوع کار کرد و دائم این سوال را در ذهن ما به وجود می‌‌آورد که زیبایی واقعی در چیست؟
::   شرکت مرسدس بنز هویت خود را روی تصویر ذهنی ما از این نام تجاری کار کرده است. وقتی می‌‌شنوید کسی صاحب خودرویی با برند بنز است، آن فرد را چگونه تصور می‌‌کنید؟ معمولا ما این افراد را اشخاص جا افتاده و ثروت‌مند تصور می‌‌کنیم.
::   شرکت بی‌‌ام دابلیو نیز مانند شرکت مرسدس بنز هویت خود را روی تصویر ذهنی مردم در رابطه با این نام تجاری کار کرده است. اگر به شما بگوییم دوست من صاحب خودرویی با نام تجاری بی‌‌ام دابلیو است پیش خود چه فکر می‌‌کنید؟ احتمالا او را فردی جوان و اسپرت متصور می‌‌شوید.

هویت شما در دیجیتال برندینگ، شما را به ثبات می‌‌رساند. این عامل شما را نسبت به دیگران متمایز ساخته و به شما اجازه می‌‌دهد تا گامی استوار در مسیر برندسازی بردارید.

اشتباهات رایج ایجاد هویت در دیجیتال برندینگ
۱٫ هویت شما صرفا یک لوگو، کلمه یا شعار سازمانی نیست. هویت شما فراتر از کلمات و تصاویر است. هویت شما معنای شما است. هویت شما تصویر ذهنی است که در ذهن مخاطب شما به وجود می‌‌آورد.
۲٫ هویت برند شما باید در راستای کار شما باشد. هویت‌های زیبا و جذاب زمانی که مربوط به حرفه شما و در راستای اهداف شما نباشند هیچ فایده‌ای ندارند.
۳٫ هویت شما باید خلاصه و کوتاه، ساده و قابل درک و دست یافتنی برای عموم باشد. هویت‌های پیچیده یا نشدنی، برند‌‌ها و سازمان‌‌ها را به بی‌‌راهه می‌‌برند.

من علی قوامی هستم، مدرس دانشگاه، مشاور تجاری و تحلیلگر بازار و دانش‌آموخته مدارج دانشگاهی «دکترای تخصصی کارآفرینی» و «کارشناسی ارشد آمار». قصد دارم در این وبسایت، مطالب کاربردی و مفیدی را که حاصل سالها تجربه و کسب دانشم از راه اندازی چندین استارتاپ و مشاوره به بیش از 30,000 کارآفرین و فعال اقتصادی در ایران، ترکیه، مالزی، کانادا، انگلیس و استرالیا و همچنین عضویت در: «انجمن AMA بازاریابی آمریکا»، «انجمن تجارت الکترونیک ایران»، «مجمع متخصصین ایران» و «انجمن آمار ایران» می‌باشد را با شما عزیزان به اشتراک بگذارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *