
دسته بندی :
- مؤلف(ها): علی داوری، رضا منوچهری راد، سهراب رحمانی، علی قوامی
- سال انتشار: بهمن ماه ۱۳۹۵
- محل ارائه: فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی
- زبان: فارسی
- کلمات کلیدی: آموزش کارآفرینی، پرورش کارآفرینی، توانمندسازی بیکاران و روستاییان، خطمشی گذاری آموزش.
- چکیده: خط مشی گذاری کارآفرینی در کشورهای مختلف دنیا با درجات متفاوت توسعه یافتگی طیف گستردهای از خط مشی های مختلف همچون حمایتهای مالی، نوآوری، فنی و مشاورهای، توسعه صنایع کوچک و متوسط، بهبود قوانین، امور اداری، شرایط اشتغال و آموزش را شامل میشود. هدف این پژوهش یافتن حوزه های نوآورانه و تجارب موفق و عملیاتی برای خط مشی گذاری آموزش کارآفرینی کشور ایران با سرمایه انسانی شایسته بود. این پژوهش از نوع آمیخته کیفی-کمّی و روش اجرای بخش کیفی آن توافق مقایسه تحلیلی با رویکرد مطالعه تطبیقی در ۲۳ کشور منتخب دنیا و بخش کمّی آن مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی بود. یافته های پژوهش نشان داد که حوزه های آموزش کارآفرینی را می توان در چهار طبقه ظرفیت سازی و غنیسازی محیط آموزش کارآفرینی با قدرت تبیین ۵۴%، آموزش در کارآفرینی (آموزش کارآفرینان بالقوه) ۲۸%، آموزش برای کارآفرینی (آموزش کارآفرینان بالفعل) ۱۸% و آموزش درباره کارآفرینی (تربیت محققان و مشاوران حوزه کارآفرینی) ۱۳% دسته بندی کرد. کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته در راهبرد سوم و چهارم تفاوت بارزی با هم دارند. مبتنی بر یافتههای پژوهش توصیه می شود بازآفرینی دوره های آموزش کارآفرینی در مدارس با تأکید بر سالهای پایانی دبیرستان، آموزش مهارتهای جدید به کارآفرینان و کارکنان کسب و کارهای کوچک و متوسط، توانمندسازی بیکاران و روستاییان، تدریس واحد کارآفرینی در تمام رشته های دانشگاهی با استفاده از فناوریهای نوین آموزشی و مشارکت همه ذینفعان بهویژه بخش خصوصی و سازمانهای مردم نهاد در دستور کار خط مشی گذاری آموزش کارآفرینی قرار گیرد.
دیدگاهتان را بنویسید