آیا وبسایت شما دارای مرجعیت است؟ تقریبا همه سئوکاران به این نکته اذعان دارند که مهم ترین نقش را در موفقیت و یا شکست در رتبه بندی یک سایت اعتبارش بازی می کند. آیا وبسایت شما پیشرو و جلودار یک زمینه خاص یا کسب و کار به خصوصی است؟ به هر حال رسیدن به این سطح از مرجعیت بزرگترین هدف هر سایتی است.

مرجعیت دامنه، میزان و سنجشی از قدرت نام یک دامنه و یکی از چندین و چند فاکتور رتبه بندی موتورهای جستجو است. این فاکتور که البته یکی از مهم ترین ها نیز هست خود به سه فاکتور زیر وابسته است:
::    قدمت
::    محبوبیت
::    اندازه

سئو می تواند با مقیاس اندازه گیری به نام DA یا مرجعیت دامنه اعتبارسنجی شود. الگوریتم جستجوی MOZ کیفیت هر سایت داده شده را براساس ترکیب بزرگ و پیچیده ای از عوامل از جمله فاکتورهای داخل و خارج سایت، به حساب آوردن چیزهایی مانند لینک دادن برگشتی دامنه‌ها با به دست آمدن امتیازی بین صفر تا صد می سنجد.

برای مثال سایت جدید یک برند دارای امتیاز صفر و سایتی با مرجعیت بسیار بالا ممکن است امتیاز ۸۰ از ۱۰۰ را کسب کند. مرجعیت دامنه به کسانی که در حوزه بازاریابی آنلاین فعالیت می کنند استاندارد و معیاری مفید به وسیله در نظر گرفتن وضعیت ظاهری سایت می دهد.

از لحاظ فنی، مرجعیت دامنه معیار محاسبه شده MOZ برای این مقوله است که یک دامنه احتمالا چه رتبه ای در نتایج جستجوی گوگل کسب خواهد کرد. این بر اساس داده های آفلاین از شاخص های وب Mozscape و شامل تعداد لینک، امتیازات MozRank و MozTrust، و بسیاری از عوامل دیگر است و یک مدل یادگیری ماشینی برای یافتن پیش بینانه الگوریتمی است که بهترین ارتباط را با رتبه بندی هزاران نتیجه جستجوی گوگل که ما پیش بینی می­کنیم دارد.

بهتر است از مرجعیت صفحه (PA) و مرجعیت دامنه (DA) به عنوان معیارهای مقایسه هنگام انجام پژوهش میان نتایج جستجو و تعیین این که کدام صفحه یا سایت ممکن است اطلاعات و لینک های قدرتمندتر و بهتری نسبت به بقیه داشته باشد استفاده کنیم. در حالی که معیارهایی مانند MozRank می تواند به سوال هایی از محبوبیت لینک خام پاسخ بدهند و تعداد لینک ها می توانند مقادیر خام صفحه ها و سایت های لینک شده را نشان دهد اعداد مرجعیت معیار های سطح بالایی هستند که در تلاشند تا به این سوال پاسخ بدهند که «لینک های این صفحه از نظر کمک به رتبه بندی آن ها در عبارت های جستجو شده در گوگل چقدر قوی هستند؟»

حال سوالی که پیش می آید این است که “چگونه می توان مرجعیت دامنه را پیدا کرد؟”. معیارهای مرجعیت دامنه در بسیاری از پلتفرم های سئو و بازاریابی آنلاین در سراسر وب موجود است. شما می توانید مرجعیت دامنه را با استفاده از  Open Site Explorer و یا  MozBar، نوار ابزار سئو رایگان MOZ اندازه بگیرید. MOZ معیارهای مرجعیت را در همه کمپین های آنالیزی MOZ مانند Mozscape API ادغام می کند

بهترین عمل برای سئو چیست؟
نکته قابل توجه این است که چگونه می توان بر این معیار تاثیر گذاشت؟ برخلاف دیگر معیار های بهینه سازی وبسایت ، اثر گذاری مستقیم بر مرجعیت دامنه بسیار سخت و مشکل است زیرا از مجموعه ای از معیار ها تشکیل شده (MozRank، MozTrust، link profile و غیره) که هر یک تاثیر خود را بر این امتیاز می گذارد که البته این کار عمدا انجام شده است.

این معیار به این معناست که یک سایت تقریبا چقدر در گوگل رقابت پذیر است. از آنجایی که گوگل عوامل زیادی را به حساب می آورد معیاری که تلاش می کند تا آن را محاسبه کند نیز باید تعداد زیادی از عوامل را با هم ترکیب کند. لذا بهترین راه برای اثرگذاری بر روی این مورد، بالا بردن سئو کلی سایت است. به خصوص باید بر روی لینک پروفایل خود که بر MozRank و  MozTrust اثر می گذارد، تمرکز کنید.

من علی قوامی هستم، مدرس دانشگاه، مشاور تجاری و تحلیلگر بازار و دانش‌آموخته مدارج دانشگاهی «دکترای تخصصی کارآفرینی» و «کارشناسی ارشد آمار». قصد دارم در این وبسایت، مطالب کاربردی و مفیدی را که حاصل سالها تجربه و کسب دانشم از راه اندازی چندین استارتاپ و مشاوره به بیش از 30,000 کارآفرین و فعال اقتصادی در ایران، ترکیه، مالزی، کانادا، انگلیس و استرالیا و همچنین عضویت در: «انجمن AMA بازاریابی آمریکا»، «انجمن تجارت الکترونیک ایران»، «مجمع متخصصین ایران» و «انجمن آمار ایران» می‌باشد را با شما عزیزان به اشتراک بگذارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *