تحقیقات بازار

تحقیقات بازار به بازاریابان نسبت به اتفاقات بازار آگاهی می‌دهد،‌ زمان دقیق این اتفاقات را مشخص می‌کند و همچنین کمک می‌کند تا سایر انتخاب‌های جایگزین را نیز شناسایی کنند. برای بازاریابان تحقیق فقط به منظور یادگیری انجام نمی‌پذیرد بلکه هدف اصلی آن کمک به گرفتن تصمیمات بهتر است. تصمیمات بازاریابی برای اینکه در دید مشتری به درستی جلوه کرده و بتوانند با رقبا و دیگر فشارهای خارجی توان مقابله داشته باشند، باید با تحقیقات بازار حمایت شوند.

به طور مثال تحقیق بازار، بهترین گزینه‌های استراتژیک برای معرفی محصول جدید و ورود به بازار جدید را به بازاریابان خواهد داد. اینکار باعث می‌شود بازاریابان انتخاب‌های بیشتری داشته باشند و ریسک را کاهش دهند.

با اینکه تحقیقات بازار را حتی شاید بتوان با یک جستجوی کوچک در اینترنت نیز انجام داد ولی برای اکثر بازاریابان شناخت بهترین راه برای انجام تحقیق بازار، چه توسط خودشان و چه با کمک گیری از یک شرکت تحقیقات بازار می‌تواند به طرز قابل ملاحظه‌ای اثربخشی پروژه را افزایش دهد.

اهمیت تحقیقات بازار در یک کسب و کار چیست؟

۱. تحقیقات بازار می‌تواند فروش و کمپین بازاریابی شما را گارانتی کند.

تحقیقات بازار نه‌ تنها به شما در شناسایی فرصت های بازار کمک می‌کند،‌ بلکه در طراحی کمپین‌های بازاریابی که دقیقا علایق مشتریان بالقوه شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، کمک کرده و فروش شما را افزایش می‌دهد.

۲. تحقیقات بازار به شما در رصد کردن رقبایتان کمک می‌کند.

شما می‌توانید با تحقیقات بازار مسیر پیشرفت شرکت خود و هم‌چنین رشد سایر شرکت ها را با دنبال کردن رقیبانتان رصد کنید. این کار باعث می‌شود که با تدوین استراتژی‌های به موقع، همیشه یک گام از رقبایتان جلوتر باشید.

۳. تحقیقات بازار به شما در حداقل کردن ضررهای کسب و کارتان کمک می‌کند.

احتمال ضررهای هنگفت در کسب و کار بوسیله شناسایی مشکلات احتمالی و تعیین بهترین راه حل ها کاهش پیدا می‌کند. هنگامی که بعد از ایجاد یک محصول جدید تحقیقات بازار انجام گیرد،‌ احتمال شکست برنامه‌های بازاریابی ان محصول کاهش می‌یابد. زیرا بهترین بازار و بهترین استراتژی بازاریابی از قبل مشخص شده‌اند.

چرا شرکت‌ها به تحقیقات بازار نیاز دارند؟

•  تشخیص مشکلات احتمالی در حوزه کسب و کار شرکت
•  شناسایی نیازهای مشتریان موجود و تعیین دلایل انتخاب محصولات شرکت توسط آنها
•  مشخص شدن فرصت‌های جدید و روند‌های بازار
•  شناسایی حوزه‌های جدید برای گسترش شرکت و افزایش تعداد مشتریان
•  تشخیص نیازهای مشتریان بالقوه
•  تعیین هدف های شرکت برای رشد، فروش و توسعه محصول
•  گرفتن تصمیمات بهتر در مورد خدمات شرکت و تدوین استراتژی‌های موثر

اهمیت تحقیقات بازار در موفقیت یک کسب و کار را با هم مرور کردیم. تحقیقات بازار محدود به یک زمان خاص نیست و در طی همه مراحل زنجیره ارزش یک کسب و کار می‌تواند صورت بپذیرد. در زیر یک مثال از انواع تحقیقات بازار در حوزه های تصمیم‌گیری مختلف یک شرکت آورده شده‌است:

من علی قوامی هستم، مدرس دانشگاه، مشاور تجاری و تحلیلگر بازار و دانش‌آموخته مدارج دانشگاهی «دکترای تخصصی کارآفرینی» و «کارشناسی ارشد آمار». قصد دارم در این وبسایت، مطالب کاربردی و مفیدی را که حاصل سالها تجربه و کسب دانشم از راه اندازی چندین استارتاپ و مشاوره به بیش از 30,000 کارآفرین و فعال اقتصادی در ایران، ترکیه، مالزی، کانادا، انگلیس و استرالیا و همچنین عضویت در: «انجمن AMA بازاریابی آمریکا»، «انجمن تجارت الکترونیک ایران»، «مجمع متخصصین ایران» و «انجمن آمار ایران» می‌باشد را با شما عزیزان به اشتراک بگذارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *