به کمک نیاز دارید؟

خدمات تخصصی

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
آموزش R

آموزش R | خوشه بندی به روش K-Means

یکی از روش های معتبر خوشه بندی، خوشه بندی K-mean است که بر اساس کمترین فاصله های هر داده از مرکز یک خوشه (میانگین) خوشه بندی را انجام می دهد. در نرم افزار R ، با استفاده از تابع kmeans() همان طور از اسم آن مشخص است داده های خود را به روش k-means خوشه بندی کرده تا آن ها را در k گروه بگنجانیم به قسمی که مجموع مربعات فاصله ی داده ها از مراکز خوشه ی خود حداقل گردد. در واقع این روش خوشه بندی از نقاط داده ها مجموعه هایی مجزا می سازد به طوری که در هر مجموعه نقاط داده ها به مرکز خوشه نزدیک اند.

اعضای شبکه مشاوران در حوزه «تحقیقات بازار، بازاریابی و فروش»

مریم عبدلی

مشاور برندینگ و تحقیقات بازار

اگر نیازمند تحلیل و ارزیابی رفتار مشتریان، نیاز بازار و...

نازنین نوری

مشاور بازاریابی، فروش و مذاکرات تجاری

اگر بعنوان کارآفرین یا فعال اقتصادی به دنبال رشد کسب...

حدیث هداوند

مشاور راه‌اندازی و مدیریت کافه‌، پشتیبانی مشتریان (CRM) و کنترل کیفیت خدمات

اگر در کافه‌داری، پشتیبانی مشتریان (CRM) برای تبدیل آنها به...

بنفشه سیدکباری

مشاور تحقیقات بازار، بازاریابی و فروش

اگر علاقمندید در تراز شرکتهای بزرگ و صاحب‌نام، بخش بازاریابی...

سحر مسعودی

مشاور و تحلیل‌گر داده‌

اگر به تجزیه و تحلیل داده های پیچیده و یافتن...

طاهره حسن زاده

تحلیل‌گر داده و مشاور یادگیری‌ماشین و دیپ لرنینگ

اگر به مهارت های یک تحلیلگر داده با تجربه در...

الهام بختیاری

استراتژیست، مدیر و مشاور محتوا

اگر برای کسب برتری در موتورهای جستجو به متخصص، استراتژیست...

آسیه ناظمی

مشاور بازاریابی و آنلاین سازی کسب و کار

اگر بعنوان فعال اقتصادی، به دنبال رونق فروش و یا...

مژگان سلطانی صحت

مشاور طراحی مد/پوشاک و بازاریابی و فروش

اگر به کمک یک طراح لباس مجرب در صنعت طراحی...

شراره قشقایی

مشاور مدیریت سالن‌های آرایش و زیبایی

اگر بعنوان فعال حوزه آرایش و زیبایی به دنبال کسب...

مریم صباغی اصل

مشاور بازاریابی و فروش محصول

برای بازاریابی محصولات صنعتی، رهبری بازار، ارتباطات تبلیغاتی، مدیریت برند...

سارا موسوی

مشاور دیجیتال مارکتینگ و فروش

اگر بدنبال افزایش فروش و توسعه سهم خود در بازارهای...

شقایق جرسی

مشاور کسب و کار و امور بیمه

اگر بعنوان فعال حوزه بیمه یا خدمات، دنبال تضمین موفقیت...

میثم صحراکار

مشاور عکاسی و فیلمبرداری

اگر به دنبال خلاقیت در عکاسی و تصویربرداری برای تولید...

مهلا دهقان

مشاور هوش تجاری

اگر برای رشد کسب و کار خود نیاز به استفاده...

سپیده گونجی

مشاور SEO ،UI/UX و بازاریابی دیجیتال

اگر قصد دارید در دنیای دیجیتال فعالیت کرده و در...

زهره مستوفی فر

مشاور بازاریابی و فروش

اگر در فضای پررقابت کنونی بدنبال موفقیت تضمینی و داشتن...

فرزانه برجیان

مشاور توسعه کسب و کار و مدیریت فروش

اگر می خواهید کسب و کاری چابک مبتنی بر تحولات...

ساناز دژکام

مشاور امور بیمه و تولید محتوا

اگر به عنوان یک کارآفرین خانگی یا دیجیتال مارکتر در...

فاطمه محمدی

مشاور برندسازی، بازاریابی و فروش

اگر بعنوان کارآفرین یا فعال اقتصادی بدنبال تقویت برند، رونق...

نگار رحمتی

مشاور و طراح UI/UX برمبنای اصول بازاریابی

اگر به یک طراحی UI/UX برمبنای اصول بازاریابی جهت حل...

مرضیه محیط

مشاور برندینگ و طراحی و توسعه محصول

اگر به عنوان کارآفرین و یا صنعت‌گر به دنبال تقویت...

ندا روشندل

مشاور کارآفرینی و بازرگانی

اگر به دنبال موفقیت در کارآفرینی با نگاه یک تاجر...

راحله همایونی

متخصص و مشاور بازرگانی و تجارت بین‌الملل

اگر برای تهیه مواد موردنیاز کسب و کار خرده فروشی...

عالیه پوریوسف

مشاور بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوا

اگر به دنبال تقویت بازاریابی دیجیتال و افزایش درآمد در...

تارا علیمیری

مشاور QC، R&D، اجرای فنی و فروش در صنایع غذایی

اگر برای کارآفرینی، کنترل کیفیت، R&D، اجرای فنی و یا...

رویا حسین زاده

مشاور مالی، بازاریابی، فروش، تجارت و بازرگانی

اگر به یک متخصص حسابداری و مالی آشنا به بازاریابی...

حسین وثوق

مترجم و مشاور عکاسی، فیلمبرداری، تدوین و کارگردانی

اگر به دنبال طراحی کمپین‌های تبلیغاتی با نگاه یک کارگردان...

متینه مقدم

مشاور تحقیقات بازار، بازاریابی و فروش

اگر به دنبال برنامه‌ریزی و موفقیت در کسب و کارهای...

کیمیا نظری

مشاور و استراتژیست شبکه‌های اجتماعی

اگر به دنبال تقویت برند و افزایش سطح درآمد خود...

الهه زری باف

مشاور اینستاگرام مارکتینگ

اگر به دنبال افزایش دنبال کنندگان فعال در صفحه اینستاگرام...

معصومه رضوی

مشاور طراحی گرافیک و تولید محتوای دیجیتال مارکتینگ

اگر برای معرفی محصولات و خدمات و یا برندسازی از...

علی قوامی

مشاور راه اندازی و توسعه کسب و کار

اگر به دنبال موفقیت در کارآفرینی و یا داشتن کسب...

سپیده خوشاب

مشاور و تحلیلگر داده‌های آماری

اگر برای تجزیه و تحلیل و کشف دانش‌های پنهان در...

علیرضا اخوان

مشاور برندینگ، بازاریابی و فروش

اگر به دنبال رونق کسب و کار و افزایش درآمد...

ندا رضائی انواری

مترجم و مشاور کارآفرینی، بازاریابی، سرمایه‌گذاری و مهاجرت

اگر بدنبال مهاجرت، ثبت شرکت، فعالیت اقتصادی، سرمایه‌گذاری، توسعه کسب...

فرزانه پورشعبان

مشاور شغلی و توانمندسازی مهارت‌های مدیران

اگر به دنبال موفقیت، رشد و کسب سودحداکثری در کسب...

فرناز زمانی

مشاور کارآفرینی و فروش

اگر بعنوان مدیر کسب و کار، به دنبال رونق و...

ریحانه رضایی

مشاور بازاریابی و فروش

اگر به دنبال برقراری ارتباط موثر و هدفمند با مخاطبان...

نهال سهیلی فر

مشاور تولید محتوا

اگر بعنوان فعال اقتصادی به دنبال تثبیت جایگاه و گسترش...

هاله تسلیمی

مشاور و استراتژیست برند

اگر نیازمند برندسازی برای کسب و کار، محصول و یا...

ماهرخ مخصوص

مشاور بازاریابی و فروش

اگر بعنوان کارآفرین یا فعال اقتصادی به دنبال کسب برتری...

الگوریتم K-means :
الگوریتم K-means دارای یک پارامتر K است که نماینده ی تعداد خوشههای مد نظرمان است. الگوریتم K-means پایه به صورت زیر است:
1- مقدار دهی اولیه: k نقطه را به عنوان مراکز اولیه در نظر می گیرد.
2- تکرار
3- K خوشه را با تخصیص تمام نقاط به نزدیک ترین مرکز تشکیل می دهد.
4- مراکز هر خوشه دوباره محاسبه می شوند.
5- تا زمانی که مراکز تغییر نکنند.
معمولا مرکز خوشههای اولیه به صورت تصادفی از میان نمونههای اولیه انتخاب می شوند. بنابراین خوشه های به دست آمده در خوشه بندی ها منحصر به فرد نیستند چرا که مرکز خوشههای اولیه در دو خوشهبندی مستقل K-means میتوانند متفاوت باشند. در الگوریتم K-means میتوان از معیارهای فاصلهی گوناگون بهره گرفت و خوبی یا بدی بکارگیری آن معیار بستگی دارد به نوع دادههایی که قرار است خوشه بندی گردند.
دستور کلی خوشه بندی K-میانگین در R به صورت زیر است:

kmeans(x, centers, iter.max=10, nstart=1, algorithm=c(“Hartigan-Wong”, “Lloyd” , “Forgy”, “MacQuenn”))

المانها:
X ماتریس عددی از داده ها؛ یا چیزی که می تواند جای یک ماتریس قرار گیرد ( مثل: یک بردار عددی از داده ها یا یک دیتا فریم با ستون های عددی)
Centers تعداد خوشه ها یعنی k یا مجموعه ای از خوشه های (مجزای) اولیه را مشخص می کند. چنانچه یک عدد داشته باشیم یک مجموعه ی تصادفی از سطرهای (مجزا) در X را به عنوان مراکز اولیه در نظر می گیرد.
iter.max حداکثر تعداد تکرار مجاز
nstart چنانچه centers یک عدد باشد، تعداد مجموعه های تصادفی که باید انتخاب شوند را نشان می دهد.
algorithm خوشه بندی k-میانگین خود برای اجرا از الگوریتم های متفاوتی استفاده می کند این المان برای تابع ()kmean الگوریتم خاصی را مشخص می کند.
این تابع به طور پیش فرض الگوریتم هارتیگان و ونگ را در خوشه بندی پیش می گیرد اما ممکن است بسیاری از نویسندگان روش های دیگر K-means را ترجیح دهند. مثل الگوریتم مک کویین که اغلب به سایر الگوریتم ها ترجیح داده می شود. اما به طور کلی الگوریتم هارتیگان و ونگ نسبت به بقیه بهتر عمل می کند، با این حال استفاده از یک شروع nstart>1 تصادفی معمولا توصیه می شود. برای سهولت در برنامه ریزی معمولا K=1 مجاز است.
با یک مثال دو بعدی چگونگی استفاده از این تابع را نمایش می دهیم:
# دو ماتریس تصادفی تولید شده را با 50 سطر و دوستون از سطر با هم ترکیب می کنیم که اولین ماتریس حاوی 100 عدد تصادفی تولید شده ی نرمال با میانگین 0 و انحراف معیار 0.3 و ماترسی دوم حاوی 100 عدد تصادفی تولید شده با میانگین 1 و انحراف معیار 0.3 است.
# دو ماتریس تصادفی تولید شده را با 100 سطر و دو ستون از سطر با هم ترکیب می کنیم که اولین ماتریس حاوی 200 عدد تصادفی تولید شده ی توزیع نمایی با پارامتر 4 و ماتریس دوم حاوی 200 عدد تصادفی تولید شده از توزیع نمایی با پارامتر 2 است.

> z1<-matrix(rexp(200,4),100)
> z2<-matrix(rexp(200,2),100)
> z<-rbind(z1,z2)

# نامگذاری ستون های z :

> (colnames(z)<-c(“x”,”y”))[1] “x” “y”

# خوشه بندی ماتریس z با 6 خوشه در k.

> (k<-kmeans(z,6))

K-means clustering with 6 clusters of sizes 9, 34, 97, 18, 5, 37

Cluster means:

x y

1 0.3259749 1.7754646

2 0.1865689 0.8059417

3 0.1338772 0.1799131

4 1.2720724 0.1668356

5 1.5632726 1.2220303

6 0.6040383 0.2922071

Clustering vector:

[1] 3 3 3 6 3 2 3 3 3 3 2 3 3 3 3 3 3 6 3 6 3 3 6 3 6 3 2 2 2 3 6 3 3 2 6 3 3

[38] 6 3 3 2 2 6 3 3 3 6 3 3 3 3 3 3 2 2 3 6 2 6 3 3 4 3 2 6 3 3 3 3 3 3 3 3 6

[75] 6 3 3 6 3 6 3 3 3 3 2 3 3 6 3 2 2 3 3 3 3 2 6 3 3 3 6 4 3 4 4 2 6 3 1 3 2

[112] 6 5 1 5 3 3 6 1 2 2 3 6 2 5 4 3 3 4 2 3 4 5 6 2 3 3 4 6 2 3 4 2 3 1 6 3 1

[149] 2 3 2 3 4 2 1 2 3 1 5 6 4 1 6 3 6 3 3 4 2 3 2 3 2 4 3 3 1 4 3 3 6 3 2 4 4

[186] 3 3 3 4 6 3 2 6 4 6 6 6 6 3 3

Within cluster sum of squares by cluster:

[1] 1.204575 2.440911 2.874572 1.732132 1.176951 2.316250

(between_SS / total_SS = 84.2 %)

Available components:

[1] “cluster” “centers” “totss” “withinss” “tot.withinss”

[6] “betweenss” “size”

 

#ترسیم ماتریس x و اختصاص رنگ به دو خوشه ی cl:

> plot(z,col=k$cluster)

> points(k$centers,col=1, pch=3,cex=2)

# مشخص کردن مراکز دو خوشه ی cl با رنگ آبی(col) و فرم ستاره(pch) و اندازه ی بزرگتر(cex)

دکتر علی قوامی
دکتر علی قوامی
دانش‌آموخته دکترای تخصصی (PhD) کارآفرینی فناوری، بنیانگذار و مدیر گروه بین‌المللی کسب و کار ساکوراد با بیش از ۲۰ سال تجربه بعنوان کوچ، مدرس، مشاور و منتور در حوزه‌های مختلف راه‌اندازی و توسعه کسب‌وکار در ۱۵ کشور جهان هستم. در تلاشم تا تجربیات ذی‌قیمت خود را با شما دوستان عزیزم به اشتراک گذارم.
پیشنهاد بر اساس سلیقه شما

مسیریابی تحصیلی - شغلی (آنلاین)

تست شغلی به آزمون روانشناسی گفته می شود که فرد با توجه به پاسخگویی به سوالات در انتها بهترین شغلی که می تواند در آن موفق باشد را معرفی می کند.

سئوالات و نظرات ارزشمند خود را با ما مطرح کنید

دیدگاهتان را بنویسید

راهنمای گام به گام تا دریافت مشاوره

گام اول

انتخاب حوزه تخصصی مدنظر

گام دوم

بررسی رزومه مشاوران مرتبط

گام سوم

انتخاب مشاور با تخصص مدنظر

گام چهارم

تکمیل فرم و ثبت درخواست

گام پنجم

پرداخت حق‌الزحمه مشاور

گام ششم

تماس با شما برای تعیین وقت

گام هفتم

برقراری ارتباط شما با مشاور