•          مؤلف(ها): فاطمه اسحقی، علی قوامی
  •          سال انتشار: اسفند ماه ۱۳۹۴
  •          محل ارائه: دانشگاه فردوسی مشهد (دومین کنفرانس بین المللی و سومین همایش ملی کاربرد فناوریهای نوین در علوم مهندسی)
  •          زبان: فارسی
  •         چکیده مقاله: کسب و کار الکترونیک به عنوان محل ارتباط فناوری اطلاعات و بازار کسب و کار سبب شده است که بازاری دائمی برای فعالیت و اشتغال عده بسیاری در این زمینه فراهم آید. از سوی دیگر، در عصر حاضر هرچه زمان به جلوتر می رود، علوم و فنون پیشرفت های شگرفی نموده و شرکتهای مبتنی بر کسب و کار الکترونیک با توجه به ظهور نیازها و چالش های عمیق، پیچیده تر و کنترل آنها سخت تر می شود. وجود حجم عظیمی از اطلاعات و داده ها شاید به نظر برای سازمانها مفید باشد اما این اطلاعات بدون تحلیل و پردازش کاربردی نخواهند داشت. این معنا زمانی پراهمیت خواهد شد که بپذیریم در هر شرکت پیشرو، علاوه بر منبع عظیم و خلاق انسانی هوشمند، تکنولوژی های هوشمندی نیز در فرآیند عملکرد شرکتها نقش مؤثری ایفا می کنند لذا وجود سیستم های هوشمند، برای پردازش اطلاعات کلان، ضروری به نظر می رسد. ابزارهای هوش کسب و کار به تصمیم گیرندگان در هر رده از شرکت، این اجازه را می دهد تا در هر کجا و هر زمان به آسانی به آن اطلاعات دسترسی داشته و آنها را بهتر درک نموده و تحلیل نمایند. این مقاله با اشاره به حجم تجارت الکترونیک و سرعت گسترش آن در جهان به ارتباط نزدیک تجارت الکترونیک و کارآفرینی پرداخته و سپس، در آن به آثار مثبتی که هوش کسب و کار (BI) بر تصمیمات عمده و کلان شرکتهای فعال در حوزه تجارت الکترونیک دارد، اشاره شده است و به طور عمده به موارد قابل توجه در معماری هوش کسب و کار و مزایای آن به همراه نحوه برخورد و نوع پیاده سازی آن پرداخته شده است. همچنین با بیان مفاهیم هوش کسب و کار و ابزارهای مورد استفاده آن، در ایجاد مزیت رقابتی مورد تاکید قرار می گیرد.
  •          کلمات کلیدی: کسب و کار الکترونیک، هوش رقابتی، هوش کسب و کار، شرکتهای مبتنی بر فناوری پیشرفته، مزیت رقابتی.
(114 Total Views, 1 Today)