اگر شرکتی با بازارهای بُن‌بست روبرو شود طرح‌های تهاجمی آن با شکست مواجه می گردد مهاجم در صورت گیر افتادن در بازارهای بُن‌بست، باید راهی برای شکست آن بیابد. مسئله ورود به بازارهای بن بست مستلزم استفاده از شیوه مگامارکتینگ است.

 

مگامارکتینگ (Mega Marketing)

هماهنگی استراتژیک توانایی‌ها و قابلیت‌های اقتصادی، روان شناختی، سیاسی و روابط عمومی به منظور کسب همکاری تعدادی از گروهها برای ورود یا کار در یک بازار خاص است.

به طور مثال؛ پپسی کولا پس از این که کوکاکولا از هندوستان بیرون رانده شد، برای ورود به این بازار عظیم ارائه طرح هایی را آغاز کرد. پپسی کولا در مقابل اعتراضات شرکتهای نوشابه سازی داخلی و همچنین قوانین ضدشرکتهای چندملتی و برای اخذ مجوز دولتی ورود به این کشور، همکاری خود را با یک گروه تجاری هندی شروع کرد. پپسی به این نتیجه رسید که حل مسئله در گرو آن است که پیشنهادی به دولت هندوستان دهد که رد آن توسط دولت هند تا اندازه ای دشوار باشد.

بنابراین، شرکت پپسی متعهد شد که به صادرات بخشی از محصولات کشاورزی هندوستان کمک کند تاحدی که عواید میزان صادرات این محصولات، از هزینه واردات عصاره نوشابه بیشتر گردد. پپسی کولا، همچنین قول داد مساعی فروش خود را بیشتر با هدف کمک به توسعه اقتصادی مناطق روستایی صرف کند. این شرکت همچنین متعهد گردید فناوری تهیه و تولید مواد غذایی، بسته بندی، و تغییر آب را به هندوستان منتقل کند. بدین ترتیب شرکت پپسی علاوه بر ۴P با دو P دیگر (Politic و Public Opinion) نیز طرف بود.

 

متا مارکتینگ (Meta Marketing)

فرابازار (متامارکتینگ) یک Online Marketing است که در آن می توان اطلاعات مربوط به یک کالا به طور مثال خودرو را دریافت کرده بهترین فروشنده را برای خودرویی که میخواهید جستجو کنید سپس شرایط دریافت وام را بررسی و برای گرفتن وام اقدام و سرانجام بیمه نامه آن را نیز خریداری کنید. بنابراین یک فرابازار همه فعالیتهای درگیر در امر دستیابی به یک محصول را برای بکارگیری یا مصرف بصورت آنلاین فراهم میکند.

(56 Total Views, 1 Today)